Beleidsplan 2016-2019 definitief vastgesteld

Het beleidsplan schetst het voorgenomen beleid van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de komende vier jaar. Naast een aantal algemene, integrale beleidsthema’s, beschrijft het voorgenomen beleid voor de domeinen crisisbeheersing & rampenbestrijding, brandweer, geneeskundige hulpverlening en bevolkingszorg.

Afgelopen september hebben wij het ontwerpbeleidsplan 2016-2019 voorlopig vastgesteld. De afgelopen periode heeft afstemming plaatsgevonden met de gemeenteraden, omliggende veiligheidsregio’s, het waterschap en de politie. We willen alle partners bedanken voor hun reacties en betrokkenheid.

Dit heeft geleid tot enkele aanpassingen van het beleidsplan. Zo is de relatie met het voorafgaande beleidsplan verduidelijkt. Verder is bij de aanpak van prioritaire risico’s duidelijk gemaakt dat voor alle overige risico’s een basisniveau gehanteerd wordt. Aan de prioritaire risico’s is er één toegevoegd (brand in een gebouw met niet of verminderd zelfredzame personen). Bij het beleidsthema brandveilig leven is eveneens aandacht voor preventie in gebouwen met niet of verminderd zelfredzame personen expliciet opgenomen.

Het beleidsplan is nu definitief vastgesteld en zal jaarlijks worden herijkt.
Download het Beleidsplan Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016-2019

Landelijke Veiligheidsdag – 16 april 2016

Altijd al willen weten hoe de verschillende hulpdiensten samenwerken? Reddingswerkers, brandweer, lifeguards van de Reddingbrigade, duikteams, militairen en politiespecialisten laten zien hoe zij in de praktijk (gezamenlijk) slachtoffers redden, welke hulpdiensten uitrukken bij een melding en wie wat doet op de plaats delict.

 

Flyer Landelijke Veiligheidsdag - 16 april 2016

Kom op zaterdag 16 april 2016 van 12.00 tot 17.00 uur alles te weten te over het werk van politie, brandweer, ambulance, reddingsbrigade en defensie tijdens de Landelijke Veiligheidsdag in het centrum van Almere.

Nederland is een land van water, maar wie is verantwoordelijkheid bij een reddingsactie op het water? Wie komen er dan in actie en welke rol hebben de hulpverleners? Je kunt het allemaal beleven tijdens de Veiligheidsdag. Ook op het land kan het publiek een grootschalige, gezamenlijke actie verwachten.

Kortom, er is voor jong en oud van alles te zien, te doen en te beleven. Kom kijken en laat je informeren!

 

Kijk voor meer informatie op de website: Landelijke Veiligheidsdag

Bron: VVV Almere en Hulpverlening.nl

Waarnemend burgemeester Muiden Marleen de Pater–van der Meer overleden

Mevrouw M.L. de Pater-van der Meer

 

Op zondag 13 december 2015 is waarnemend burgemeester van Muiden, mevrouw M.L.de Pater-van der Meer overleden. Mevrouw De Pater-van der Meer overleed op 65-jarige leeftijd in het bijzijn van haar familie in Zutphen.

Mevrouw De Pater-van der Meer was vanuit haar functie als waarnemend burgemeester van Muiden sinds 28 september 2010 als bestuurslid verbonden aan de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek is dan ook diep bedroefd over haar overlijden.

Wij hebben haar leren kennen als iemand die in onze vergaderingen nadrukkelijk aanwezig was. Als mensen-mens nam zij met respect voor ieders mening actief deel aan de gesprekken. Voor haar werkzaamheden voor de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek in het bijzonder zijn wij mevrouw De Pater-van der Meer veel dank verschuldigd. Wij zullen haar met respect en waardering blijven herinneren.

Wij wensen de familie en vrienden van mevrouw De Pater-van der Meer veel sterkte toe in deze moeilijke tijden.

De vlaggen op de brandweerposten Muiden en Muiderberg hangen tot en met vrijdag halfstok.

Namens Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek,

Pieter Broertjes. voorzitter
John van der Zwan, directeur

 

Op 7 december wordt het NL-Alert controlebericht weer uitgezonden

beeld_controleberichtOp maandag 7 december zendt de overheid rond 12.00 uur een NL-Alert controlebericht uit. Aan de hand van dit controlebericht kunnen ook mensen in Gooi en Vechstreek nagaan of hun mobiel juist is ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Omdat dit een controlebericht is, hoeft u niets te doen. Dat is ook duidelijk aangegeven in het bericht. Heeft u uw mobiel nog niet ingesteld voor NL-Alert? Ga dan nu naar www.nl-alert.nl.

Wilt u ook direct informatie bij een noodsituatie? Zeven redenen om nu NL-Alert in te stellen op uw mobiel:

 

  1. NL-Alert is het alarmmiddel voor op de mobiele telefoon. Met NL-Alert wordt u door een tekstbericht op uw mobiel direct geïnformeerd over een (dreigende) noodsituatie. Wel zo makkelijk want de meeste mensen hebben altijd een mobiel bij zich.
  2. NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een dreigende overstroming of noodweer. Met NL-Alert wordt u gewaarschuwd én geïnformeerd over wat er aan de hand is en wat u op dat moment het beste kunt doen.
  3. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.
  4. NL-Alert is gratis en anoniem. De berichten worden alleen uitgezonden in het gebied waar de noodsituatie zich voordoet. Uw naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.
  5. Veel toestellen zijn automatisch ingesteld op NL-Alert. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet u dit nog zelf doen. U kunt dit eenvoudig nagaan op www.nl-alert.nl.
  6. Alleen als u in de directe omgeving van de noodsituatie bent, ontvangt u een NL-Alert. De aanwijzingen over wat u het best kunt doen voor uw veiligheid zijn zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld in welke richting u het gebied moet verlaten.
  7. Twee keer per jaar zendt de overheid een NL-Alert controlebericht uit. Wanneer u het controlebericht ontvangt, bent u er zeker van dat uw mobiel juist is ingesteld voor NL-Alert. Op maandag 7 december rond 12.00 uur wordt het volgende NL-Alert controlebericht uitgezonden.

Opvangverbond: 800 tot 1200 vluchtelingen op Crailo

De provincie Noord-Holland en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zetten in op de opvang van 800 tot 1200 vluchtelingen op een voormalig azc-terrein in ontwikkelingsgebied Crailo. Om dat mogelijk te maken zijn beide partijen een haalbaarheidsonderzoek begonnen naar verwerving van grond en gebouwen op Crailo door het COA. Die zijn eigendom van de provincie.

De negen gemeenten van de regio Gooi en Vechtstreek en de gemeente Eemnes – verenigd in het Opvangverbond – ronden met deze uitkomst het onderzoek af dat ze de afgelopen tien weken voerden naar de mogelijkheden in de regio voor opvang van vluchtelingen.

Carolien Schippers (COA): “Inzet van ons onderzoek is een opvangperiode van circa tien jaar op het oostelijk deel van Crailo. De gehele locatie heeft van 1992 tot 2012 gefunctioneerd als azc. Het ligt binnen de gemeentegrenzen van Hilversum en Laren, maar in een zeer landelijke omgeving. Er zijn nagenoeg geen direct omwonenden, terwijl er wel voorzieningen in de nabijheid zijn. Bovendien is de bereikbaarheid vanwege de ligging aan de A1 en per openbaar vervoer uitstekend.”

In een gebouw op het betreffende terrein worden nu al ongeveer honderd vluchtelingen gehuisvest ten behoeve van de crisisopvang. De vluchtelingen uit deze groep werden eerder door de gemeenten Laren en Wijdemeren opgevangen.

Provincie Noord-Holland

De provincie Noord-Holland is als eigenaar van de grond en opstallen een belangrijke partner in het besluitvormingsproces. Gedeputeerde Elisabeth Post: “We zijn blij met het onderzoek. Verkoop van het terrein aan het COA kan wat ons betreft snel tot opvang leiden.”

COA en Provincie verwachten de resultaten van het onderzoek binnen enkele maanden. Daarna kan over de definitieve vorm en duur van de opvang besloten worden. Het Bussumse deel van Crailo (rond de voormalige Palm-kazerne) maakt geen deel uit van het onderzoek, die locatie werd door het COA niet geschikt geacht. Overigens zullen zich de bewoners van het terrein naar verwachting voor inkopen op Bussum oriënteren.

‘Meest regionale locatie van de regio’

Voorzitter van de Veiligheidsregio, die namens het Opvangverbond aan tafel zat met Provincie en COA, burgemeester van Hilversum Pieter Broertjes: “De uitkomst van onze zoektocht stemt tot tevredenheid. Crailo ligt in het hart van de Gooi- en Vechtstreek en is daarmee de meest regionale plaats van de regio. Met deze aanpak levert de regio een passende en ruimhartige bijdrage aan de opvang van vluchtelingen, waarbij ook zo veel mogelijk rekening is gehouden met de belangen van inwoners.” De opvanglocatie wordt een regionaal centrum, waarbij de regiogemeenten een gezamenlijke verantwoordelijkheid blijven dragen voor voorzieningen.

Potentiële locaties

Het terrein is een van de potentiële locaties op een lijst, die aan het COA gepresenteerd is door deelnemende gemeenten. Het COA heeft deze locaties bijna allemaal afgewezen, op technische gronden. Pieter Broertjes: “Het Opvangverbond hanteerde voor die lijst het principe van regionale spreiding en relatief bescheiden aantallen vluchtelingen per locatie, maximaal ongeveer 400. Nu we met alle partijen deze oplossing hebben bereikt, is deze aanpak minder relevant geworden. Maar er kunnen zich natuurlijk op termijn nieuwe feiten en omstandigheden aandienen: een aanwijzing uit Den Haag bijvoorbeeld. Dan gaan we opnieuw met partners in gesprek.”

Statushouders

Gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek huisvesten al sinds de jaren ‘90 statushouders. Ze zullen dat blijven doen, waarbij de taakstelling op regionaal niveau dit jaar (plm. 300) wordt gehaald.

Binnen de regio is afgesproken dat de taakstelling in gezamenlijkheid, vanuit het solidariteitsprincipe, zal worden opgepakt. Dat betekent bij voorbeeld dat gemeenten die een relatief beperkte sociale woningvoorraad hebben, zoals Laren, een beroep zullen mogen doen op andere gemeenten.

De regiogemeenten kiezen voor een aanpak waarbij de plaatsing van statushouders zo min mogelijk effect heeft op andere woningzoekenden, het zogeheten ‘verdringingseffect’. Maatregelen daartoe worden per gemeente uitgewerkt.

Leger des Heils neemt organisatie opvang vluchtelingen over

Vanaf woensdag 21 oktober vindt de opvang van de ongeveer honderd vluchtelingen op Crailo plaats door hulporganisatie Leger des Heils.

Deze organisatie draagt zorg voor een professionele begeleiding van de vluchtelingen, onder meer door het bieden van dagbesteding en het zorgen voor een rustige leefomgeving.

De gemeenten van de Gooi- en Vechtstreek, verenigd in het ‘Opvangverbond’, hebben maandagochtend een contract met het Leger des Heils gesloten voor maximaal een half jaar. De bestuurlijke regie over de opvang blijft in handen van de Veiligheidsregio. Zodra het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) de coördinatie op Crailo overneemt, eindigt de overeenkomst met het Leger des Heils. De regio stuurt het COA een brief met het verzoek om die opvang zo spoedig mogelijk op zich te nemen.

De uitgaven voor de inhuur van het Leger des Heils worden door de regio beschikbaar gesteld. De regio zal deze uitgaven ten dele compenseren uit de door het COA ter beschikking gestelde vergoeding voor de opvang. Het overige deel van de kosten wordt omgeslagen over de regiogemeenten via een verdeelsleutel.

De regio onderzoekt ondertussen samen met de provincie Noord-Holland de inzet van Crailo als locatie voor noodopvang van vluchtelingen voor een periode van maximaal twee jaar.

Het COA heeft elke vluchteling die zich een week geleden vanuit Wijdemeren op Crailo meldde, geregistreerd. Elke af- en aanmelding binnen de groep – van ongeveer 100 personen – sindsdien, wordt bijgehouden. Het staat de vluchtelingen vrij om zich naar elders te begeven; Crailo is geen gevangenis. Overigens verloopt de opvang tot op heden zonder incidenten.

Op woensdag 21 oktober vindt door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) de identificatie plaats van alle vluchtelingen van Crailo. Deze identificatie vindt plaats op een speciaal daartoe ingerichte tijdelijke post van de vreemdelingenpolitie te Leusden. Daarmee wordt voor elke vluchteling duidelijk welke vorm de verdere procedure krijgt.

Werkbezoek minister Van der Steur aan meldkamer in Naarden

Woensdag 5 augustus bracht minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie een werkbezoek aan de Meldkamer in Naarden. Dat is in onze regio de plek waar 112 meldingen binnenkomen die om snel ingrijpen van politie, brandweer of de ambulancedienst vragen.

foto bezoek van der steur

De minister werd ontvangen door de Naardense burgemeester Joyce Sylvester en door de Huizense burgemeester en portefeuillehouder regionale brandweer Fons Hertog.

De meldkamer van Gooi en vechtstreek bestrijkt geografisch gezien een kleiner gebied dan de meeste andere meldkamers in Nederland en is dan ook wat kleiner van opzet. Aan de hand van een simulatie kreeg de minister een inkijkje in de werkwijze van een kleinschalige meldkamer bij grotere incidenten.

Verder sprak hij met enkele centralisten die op de meldkamer werken  en met sleutelpersonen binnen de regio op het gebied van rampenbestrijding: John van der Zwan (commandant brandweer), Willem Woelders (plaatsvervangend eenheidschef politie Midden-Nederland), René Ton (directeur regionale ambulancevoorziening) en René Stumpel (directeur publieke gezondheid).
van der steur 3a

van der steur 6

van der steur 4

De veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland, Gooi en Vechtstreek en Utrecht gaan elkaar ondersteunen

De burger heeft recht op de snelste hulp. Daarom maken brandweerkorpsen sinds jaar en dag gebruik van elkaars voertuigen (inclusief bemensing) voor inzetten bij incidenten over de regiogrens heen. Vóór de regionalisering bestonden hiervoor al maatwerk afspraken en convenanten tussen verschillende gemeentelijke brandweren.

Deze afspraken zijn nu voor deze drie regio’s herijkt en op woensdag 22 juli jl. hebben Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek en Veiligheidsregio Utrecht formeel de samenwerkingsconvenanten ‘Interregionale samenwerking op het gebied van basisbrandweerzorg’ ondertekend. Iedere regio sloot apart een convenant met elk van de andere twee regio’s af. De vastgelegde afspraken borgen de onderlinge samenwerking tussen de verschillende regio’s.

vlnr: de heer Elie van Strien, de heer Peter Bos en de heer John van der Zwan

vlnr: de heer Elie van Strien, de heer Peter Bos en de heer John van der Zwan

De handtekeningen onder de convenanten zijn gezet door respectievelijk de heer Elie van Strien (Regionaal Commandant Brandweer Amsterdam-Amstelland), de heer John van der Zwan (Regionaal Commandant Brandweer Gooi en Vechtstreek) en de heer Peter Bos (Algemeen Directeur Veiligheidsregio Utrecht).

Systeemevaluatie NOS-incident gepubliceerd

Het incident op het Media Park van 29 januari jl. waarbij een jongeman zich korte tijd toegang wist te verschaffen tot de studio’s van de NOS, is goed aangepakt. Toch kan het versimpelen van de crisisoverlegstructuur bij onverhoopte volgende gelegenheden, de kans op miscommunicatie verkleinen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de bijgevoegde systeemevaluatie, uitgevoerd door extern onderzoeksbureau Crisislab.

De evaluatie vond plaats op verzoek van burgemeester Pieter Broertjes, voorzitter van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, in afstemming met het Openbaar Ministerie (OM) en politie Midden Nederland. De uitkomsten van de evaluatie helpen om de hulpverlening en crisisbeheersing te verbeteren. Het rapport geeft, op basis van tientallen gesprekken met betrokken overheidsfunctionarissen, aan dat het resultaat van het overheidsoptreden grosso modo goed was. Dat wat moest gebeuren, gebeurde in essentie: een snelle overmeestering van de jongeman, het afzetten van de plaats incident, functionarissen die soms nog eerder dan de formele alarmering opkwamen en doorzoekingen in het NOS-gebouw die ervoor zorgden dat de dreiging op Media Park definitief ontkracht kon worden. Ook vonden meteen landelijke onderzoeken plaats naar de achtergrond van de dader en was er nog dezelfde avond een persmoment van de driehoek, waarin OM, politie en gemeente informatie en uitleg gaven over de situatie.

Betere overlegstructuur
Pieter Broertjes: “De belangrijkste verbeterpunten zitten in de crisisorganisatiestructuur. Er ontstonden twee crisisorganisaties, de zogeheten driehoek waar OM, politie en burgemeester in plaats hebben, en de GRIP crisisorganisatie, die verantwoordelijk is voor de multidisciplinaire inzet. Gedurende het incident hadden beide crisisorganisaties onvoldoende contact met elkaar, zo stellen de onderzoekers. Een gevolg hiervan was bijvoorbeeld dat de driehoek in de persbijeenkomst geen informatie kon geven over het soort wapen dat de dader bij zich droeg. Dat bleek een nepwapen te zijn, maar die informatie werd pas later op de avond bij ons bekend. Ook had de informatievoorziening naar buiten toe sneller kunnen plaatsvinden.”

Het advies is dan ook om bij toekomstige terroristische dreigingen een meer eenduidige crisisstructuur te formeren en dit de driehoekstructuur te laten zijn. Tevens is het advies om bij dergelijke incidenten ook o.a. een operationeel leider vanuit de Veiligheidsregio toe te voegen aan de driehoek, die aldus een ‘vierhoek’ wordt. De aanbevelingen zijn opgepakt binnen de Veiligheidsregio. Daarbij worden planvorming, rolverdeling en procedures onder de loep genomen. Er zal vaker geoefend worden met verschillende crisisscenario’s.

Maatregelen
Naar aanleiding van het incident hebben politie, Veiligheidsregio en gemeente maatregelen genomen om de samenwerking met de partijen op het Media Park te verbeteren. Zo vindt daar sinds dit voorjaar maandelijks overleg plaats over aangelegenheden die betrekking hebben op onder meer de veiligheid op het complex in een ‘kernteam’ met vertegenwoordigers van de betrokken partijen. Ook zijn er extra camera’s geïnstalleerd, onderlinge afspraken gemaakt voor het inrichten van crisiscentra, opvanglocaties en locaties voor bedrijfshulpverlening. De politie heeft aanvalsplannen opgesteld voor diverse gebouwen. Daarnaast is de onderlinge alarmering en informatiemanagement verbeterd met behulp van nieuwe alarmeringslijsten en belgroepen.

Klik op onderstaande link om het hele rapport te lezen:

Systeemevaluatie NOS-incident, (Pdf, 1,77Mb) – juni 2015

Heeft u ook een NL-Alert controlebericht ontvangen?

Op maandag 1 juni rond 12.00 uur wordt landelijk het NL-Alert controlebericht uitgezonden. Aan de hand van dit controlebericht kunt u nagaan of uw mobiel juist is ingesteld om NL-Alert te ontvangen. In het bericht is duidelijk aangegeven dat het om een controlebericht gaat en dat u niets hoeft te doen. Heeft u uw telefoon nog niet ingesteld voor NL-Alert? Ga dan nu naar www.nl-alert.nl en stel uw mobiel in.

 

Waarom NL-Alert?

Met het alarmmiddel NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. Daardoor worden met NL-Alert meer mensen bereikt tijdens een noodsituatie.

 

Hoe werkt NL-Alert?

De overheid zendt een tekstbericht naar de mobiele telefoons in de directe omgeving van een (dreigende) noodsituatie. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is.

NL-Alert is gratis en anoniem. De berichten worden alleen uitgezonden in het gebied waar de noodsituatie zich voordoet. Je naam en telefoonnummer zijn hiervoor niet nodig en blijven dus onbekend.

 

In welke situaties wordt NL-Alert gebruikt?

NL-Alert wordt ingezet bij levens- of gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een dreigende overstroming, of problemen met het drinkwater.

Twee keer per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Wanneer u het controlebericht ontvangt, weet u zeker dat uw mobiel juist is ingesteld voor NL-Alert.

Ga nu naar de instelhulp en stel uw mobiel in om NL-Alert berichten te kunnen ontvangen.